SAMR-MODELL
A SAMR modell a technológiai eszközök oktatási alkalmazásáról létrehozott összefoglalás.
Nevét a modellt magában foglaló szintek angol kezdőbetűiből kapta.
A modellnek 4 szinteje van: helyettesítés, kiterjesztés, módosítás és újraértelmezés.
HELYETTESÍTÉS (SUBSTITUTION)
Ez a szint a régi pedagógiai módszereken nem újít, hanem más térbe, újabb technikai eszközökre helyezi azt. Például az órán a hagyományos tábla helyett interaktív táblát használnak a gyerekek, vagy hanyományos könyv helyett digitalizáltat. A tanítási, tanulási folyamatban azonban nem változik meg.
KITERJESZTÉS (AUGMENTATION)
Ezen a szinten már nem a hagyományos eszközöket használjuk, hanem kihasználjuk a technológia adta előnyöket. Például kémia órán kísérleteket vetítünk, matematika órán térgeometriai alakzatokat mutatunk be. Így a technológia oktatási alkalmazása valamilyen új funkciót hoz.
MÓDOSÍTÁS (MODIFICATION)
Ezen a szinten már átalakítjuk, újra gondoljuk a tanulói tevékenységeket és azt, hogyan lehetne a technológiai eszközökkel kiegészíteni azt, illetve már nem csak a tananyagra építünk, hanem egyéb készségfejlesztő tevékenységekre is.
Például.: Egy kísérlet összeállítása csoportmunkában, a látott videó alapján.
ÚJRAÉRTELMEZÉS (REDEFINITION)
Ezen a szinten a régi elavult oktatási módszereket lehet lecserélni a technológia segítségével illetve azzal kiegészítv. Így a technológia alakalmazása új, korábban nem lehetséges tevékenységek tervezését teszi lehetővé.
A SAMR-MODELL ALKALMAZÁSA EGY DIGITÁLIS ESZKÖZÖN
Vegyünk példának egy interaktív táblát, és ennek segítségével mutassuk be a modell egyes szintjeit.
A kiválasztott tantárgy, pedig legyen a biológia 9. osztályban, a tananyagrész pedig "A sejt és a genom szerveződése és működése".
Helyettesítés: A vírusok felépítését és alkotó elemeit a tanár nem hagyományos táblára rajzolja, hanem az interaktív tábla segítségével készít róla ábrát.
Kiterjesztés: A tanár az interaktív táblán levetít egy videót a vírusfertőzés folyamatáról a diákoknak, közben pedig magyarázza a látottakat
Módosítás: Az elhangzott ismeretek alapján a diákok csoportmunkában megtervezik a vírus fertőzés folyamatát szemléltető ábrát, majd közösen felrajzolják az interaktív tábla segítségével.
Újraértelmezés: Két táborra osztja a tanár az osztályt, és érvek mentén megvitatják, hogy szerintük a koronavírus kapcsán mik lennének a leghatékonyabb védekezési módok, illetve azt milyen formában kellene kommunikálni az embereknek. Miután ez megvolt az érveiket felírnák az interaktív táblára, és készítenének csoportosan figyelemfelhívó plakátokat a vírusterjedés minimalizálásáról.
Források:
- komposzt.wordpress.com
- Kép: https://www.schoology.com/sites/default/files/samr_r2.png